Verwondering in twee zeecontainers

  • Roel van Putten / Beeldende kunst

Met de installaties The one who’s awake en Facade bay opgesteld in twee zeecontainers voor het Rietveldgebouw studeerde Roel van Putten (Fine Art) afgelopen zomer af. “Producten krijgen vaak een totaal andere betekenis en waarde als mensen er naar kijken vanuit hun eigen culturele en sociale achtergrond.”

 

Een legertje wassen Boeddha-beeldjes langzaam smeltend in een zeecontainer. Houten beelden die zich volzuigen met verlopen olie en langzaam zwart worden in een andere zeecontainer. Verandering en vooral de vaak totaal verschillende betekenis die mensen uit andere culturen geven aan dezelfde producten, intrigeren Roel van Putten. De zeecontainers fungeren als symbolisch ijkpunt bij zijn installaties The one who’s awake en Facade Bay, legt de Nijmeegse beeldend kunstenaar uit. “Zeecontainers kom je overal ter wereld tegen. Zij hebben juist altijd dezelfde functie. En door het gebruik van zeecontainers gaan voorwerpen steeds makkelijker en sneller rond.”

 

Smeltende Boeddha-beelden
Roel van Putten studeerde tijdens zijn opleiding acht maanden aan de Central Academy of Fine Arts in Beijing in China. Hij wilde onderzoeken hoe in een samenleving die zich snel ontwikkelt oude cultuur samen gaat met nieuwe cultuur. “Vanuit het westen zien we vaak alleen de positieve kant van China, de snelle ontwikkeling en de handelsgeest, maar het is een hele harde maatschappij. Mensen kunnen het tempo van de veranderingen vaak niet bijhouden.” In het oosten staan het boeddhisme en Boeddha-beelden symbool voor een geloofsovertuiging en voor wijsheid. “Letterlijk betekent boeddha: persoon die wakker is en verder kijkt. Hier in het westen zien we Boeddha-beeldjes vooral als trendy object om in je huis te zetten. Dat verwondert me. De tweehonderdvijftig wassen Boeddha-beeldjes in mijn installatie staan symbool voor die totale verandering van betekenis van wijsheid naar kitsch. Door ze te laten smelten laat ik zien dat je er uiteindelijk een nieuw product van kunt maken.”

 

Reclame
Via een omweg belandde Roel van Putten op de opleiding Fine Art. Hij deed een mbo-opleiding boekhouden, daarna mbo-Fashion Design gevolgd door de bachelors Fashion Design aan ArtEZ en Cultuurfilosofie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. “Op het mbo zag ik wat kleding doet met groepen mensen. Als statussymbool, bijvoorbeeld.” In Londen wil Roel van Putten verder bouwen aan zijn toekomst als beeldend kunstenaar én als zelfstandig ondernemer. Hij wil volgend jaar een masteropleiding doen aan het Royal College in Londen, maar denkt niet van zijn werk als kunstenaar te kunnen leven. “Groot-Brittannië bezuinigt niet op kunst en cultuur en er zijn veel hippe en rijke investeerders. Ik zie mezelf ook als organisator van kunstprojecten, of als galeriehouder en misschien ga ik wel iets in de reclame doen.”

 

Etniciteit
De houten beelden in zijn installatie Facade Bay verwijzen naar zijn tijd in Beijing. “Ik nam mijn wijsheid uit het westen mee, maar in het oosten werd vooral naar mijn Europese geld gekeken, waardoor ik een hele andere status kreeg dan hier.” Vandaar ook dat bezoekers van Facade Bay een foto van zichzelf konden maken, waarna aan de hand van hun etniciteit hun prijs werd bepaald. Roel van Putten: “Ik wil mensen niet de les lezen, maar wel een spiegel voor houden.”

 

Tekst: Francien van Zetten

 

www.roelvanputten.com